Tuesday, June 7, 2011

The reason why ...

Assalamualaikum .
Kali ini aku nak story sikit kenapa kami satu keluarga jarang sangat nak masuk restoran mamak . *except my dad , die boleh makan kat mana-mana pun* Rata-rata sekarang seluruh pelusuk negara kita mesti ada , wajib satu kedai mama kat area kawasan tempat tinggal diorang . nape ye rakyat negara ni suka sangat lepak kat sana ? mungkin lah kan , hanya dengan bermodalkan RM1.20 SHJ korang boleh lepak sana dua tiga jam tengok game bola kat skrin besar pulak tuh . betol tak ..???? tapi aku ngan family aku , memang sangat kurang gemar nak jejak restoran mamak ni . ada restoran RSK *rangkaian Sri Kassim* area tempat aku ni pun , tak pernah sekali ktorg masuk taw . ok , jom check it out sebab musababnya .. :)

1. Was-was
Perasaan ini sangat berlegar-legar dalam fikiran kami . betol ke mamak ni betol betol mamak @ india muslim . ? kan dah banyak kes diorang letak je ayat seribu dinar , ayat kursi and macam macam ayat suci dalam premis mereka . tapi cuba korang gertak sikit suruh baca , mau tak terkial2 diorang . kalau ditakdirkan yang mereka bukanlah seperti yang mana digambarkan , macamana pulak dengan cara penyediaan makanannya ? ayam sembelih ke tak .Wallahualam .

2. Kebersihan
Ini lagi satu kes . Cuba korang bayangkan , kebiasaan kedai mamak ni beroperasi 24/7 . *oke.yg 7 tu tak sure la* So , masa bila diorang nak kemas kemas kedai diorang , sapu sapu , mop mop ke . kalo ada pun masanya , time korang tengah sedap melahap ayam , meratah kari ikan , masa tu lah diorang pergi dekat meja korang , mop lantai lah , sapu lah . adoi .. mana nak datang keselesaan menjamu selera kalau macam gitu gayanya .

3. Tipu
hari tu aku ada blogwalking dan terjumpa entry ni pasal dia order air kat kedai mamak , bila air sampai dia nampak ada kesan gincu kat straw . korang pikir apa kalau berdepan situasi mcm nie ? adakah pekerja restoran tu recycle straw untuk menjimatkan kos mereka ? itu baru ada kes yang terkantoi , yang tak terkantoi , macam mana pulak .Oh . I can't imagine . memang selepas ni , seboleh bolehnya , selagi masih ada kedai orang kita beroperasi kat malaysia ni , aku try elak pergi restoran 24jam tu lagi .

cukuplah tiga sebab kenapa korang tak patut masuk restoran mamak lagi . *mampus aku kalo persatuan restoran2 mamak baca entry ni* dannn satu benda lagi , korang tahu tak yang restoran Pelita yang famous tu sebenarnya tak HALAL??? aku pun baru tahu sebenarnya tapi tahu selepas ktorg dah minum & makan kat situ !!! OMG! camni ceritanya, masa kami balik kedah minggu lps , paklong aku ondaway dari parit buntar ke alor setar . so , ktorg decide jumpe kat sg.petani jela . *kalo tak ktorg gi umah paklong kat parit buntar* sampai situ , ada restoran pelita yang ktorg nampak and dekat nak pergi , memandangkan paklong aku tak berapa sihat nak jalan jaoh . masuk situ just order air and makan mee goreng mamak . coz pagi tu baru lepas breakfast . then bila esoknya dah balik umah , auntie aku call mak aku . sembang sembang biase . patu dia tanya ritu makan kat pelita ke . dan dia pun bgtaw yang restoran tu dah ditarik balik sijil halal . hmm..nak buat camna kan . dah selamat telan dah pun . so sekarang tanggungjawab aku rasanya nak bgtaw korang semua . *sapa2 yg tak tau lagi jela* . Aku kalau masuk restoran ni sebab nak makan ayam tandoori dia ..


;beriani dan ayam tandoori kat restoran hakim , sek. 7 sedappp... ;)))))

0 LOVE♥:

Post a Comment